Kita,
manusia memiliki bermacam ragam dan tahap kecerdasan yang dapat kita gunakan
untuk memahami diri dan keadaan sekeliling kita. Pemahaman ini di
samping membawa kita menemukan Yang Maha Kuasa, juga dapat menyentuh batin kita
untuk melangkah ke jalan yang benar dan diredai dengan memahami dan mengambil
iktibar dari setiap apa yang kita saksikan di alam ini.
Kita
percaya dan yakin bahawa bencana tanah runtuh yang menimpa penduduk sekitar
Bukit Antarabangsa, Selangor itu menuntut kita untuk berfikir dengan penuh
kecerdasan spiritual dan emosional atau dengan mata hati. Lihatlah
dengan mata hati, kalau tidak tanda-tanda keesaan dan kekuasaan Allah SWT tidak
akan terjangkau sama seperti seorang yang sedang menikmati kemerduan muzik
dengan menggunakan mata sambil menutup telinganya.
"Mereka
hanya mengetahui yang lahir (sahaja) dan dari kehidupan dunia, sedang mereka
tentang (kehidupan) akhirat adalah lalai." (Surah Rum ayat 7).
Demikian
juga dalam memerhatikan dan memahami ayat-ayat Allah, seandainya mereka melihat
ayat-ayat tersebut dengan pandangan mata atau dengan pelbagai aneka fenomena
tetap tidak dapat meletakkan atau memanfaatkannya sebagai bukti keesaan dan
kekuasaan Allah SWT.
Malah ia juga tidak dapat membawanya memahami
makna hidup dan peranan manusia di pentas dunia ini. Boleh jadi mereka
melihatnya sebagai satu perbuatan sihir atau mitos atau boleh jadi juga mereka
melihatnya semata-mata sebagai fenomena alam dan tidak mengaitkannya sedikit
pun dengan Allah SWT.
Firman Allah yang bermaksud: Aku akan
memalingkan hati orang-orang yang sombong dan takbur di muka bumi ini dengan
tiada alasan yang benar dari memahami ayat-ayat-Ku (yang menunjukkan
kekuasaan-Ku); Dan mereka yang bersifat demikian jika mereka melihat sebarang
keterangan (bukti), mereka tidak beriman kepadanya, dan jika mereka melihat
jalan yang membawa kepada hidayah petunjuk, mereka tidak mengambilnya sebagai
jalan yang dilalui. Dan sebaliknya jika mereka melihat jalan kesesatan mereka
terus mengambilnya sebagai jalan yang dilalui. Yang demikian itu kerana mereka
mendustakan ayat- ayat Kami dan mereka sentiasa lalai daripada-Nya. (Surah
al-Araf ayat 146).
Jadi, apakah kaitan antara kederhakaan manusia
kepada Allah seperti kekufuran dengan bencana alam? Di dalam al-Quran sendiri
banyak menyentuh hal sedemikian. Hanya manusia seringkali alpa menemukan makna
antara yang makruf dengan yang mungkar.
Dosa dan pelanggaran yang dilakukan manusia
mengakibatkan gangguan terhadap keseimbangan di darat, di laut dan udara.
Ketiadaan keseimbangan itu, mengakibatkan bencana bagi makhluk yang hidup
termasuk manusia. Semakin banyak pengurusan terhadap persekitarannya, semakin
besar pula kesan keburukannya. Semakin banyak serta bermacam-ragam dosa
manusia, semakin parah pula kerosakan persekitarannya. Hakikat ini merupakan
kenyataan yang tidak dapat ditolak, apabila kita mengaitkannya dengan fenomena
yang melanda manusia akhir-akhir ini. Demikianlah Allah SWT menciptakan semua
makhluk, saling kait-berkait. Dalam kaitannya yang harmonis, lahir keserasian
dan keseimbangan dari yang terkecil hingga yang terbesar, dan semuanya tunduk
dalam pengaturan Allah SWT.
Apabila terjadi gangguan pada keharmonian dan
keseimbangan itu, maka kerosakan tidak dapat dielak, dan ini memberi kesan
kepada seluruh bahagian alam, termasuk manusia.
Alam raya dengan segala bahagiannya yang
mempunyai kaitan antara satu dengan yang lain, bagaikan satu tubuh badan dalam
satu ikatan ia merasai rasa sakit atau sihatnya. Demikian juga dalam
pelaksanaan kegiatan dan kewajipannya. Seluruhnya saling pengaruh-mempengaruhi,
dan sebagaimana dijelaskan oleh al-Quran, pada akhirnya semua itu akan kembali
kepada Allah SWT. Apabila salah satu bahagian tidak berfungsi dengan baik atau
menyimpang dari jalan yang seharusnya ia tempuh, maka akan tampak kesan
negatifnya pada bahagian yang lain. Kesan ini akan mempengaruhi pada seluruh
bahagian. Hal ini berlaku terhadap alam raya dan merupakan hukum alam yang
ditetapkan Allah SWT yang tidak mengalami perubahan, termasuk terhadap manusia,
di mana manusia pun tidak mampu mengelakkan diri daripada mengalaminya.
Masyarakat manusia yang menyimpang dari jalan
lurus yang di tetapkan oleh Allah, termasuk yang berkaitan dengan alam raya
akan terasa impak yang negatif hasil daripada penyelewengan itu. Apabila
keadaan itu terjadi, maka akan lahir krisis dalam kehidupan bermasyarakat serta
gangguan dalam interaksi sosial mereka seperti krisis moral, ketandusan kasih
sayang dan kekejaman. Bahkan lebih daripada itu akan bertimpa-timpa musibah dan
bencana alam seperti "keengganan langit menurunkan hujan atau bumi
menumbuhkan tumbuhan", datangnya banjir atau tanah runtuh serta gempa bumi
dan bencana alam yang lain. Semua itu adalah ayat-ayat atau tanda-tanda yang
diberikan Allah SWT.
"Telah timbul berbagai kerosakan dan
bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh
tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah SWT mahu merasakan
mereka sebahagian daripada balasan perbuatan buruk yang telah mereka lakukan,
supaya mereka kembali insaf dan bertaubat." (Surah ar-rum: ayat 41).
Justeru itu dalam usaha mengharungi kehidupan
duniawi, kita harus berasa senang menerima hukum dan peraturan Ilahi. Ia
bersesuaian seperti mana firman Allah di dalam Surah at-Taubah ayat 59 yang
bermaksud: Jikalau mereka bersungguh-sungguh reda dengan apa yang yang
diberikan Allah dan rasul-Nya kepada mereka, dan berkata, "Cukuplah Allah
bagi kami, Allah akan memberikan kepada kami sebahagian daripada kurnia-Nya,
dan demikian (pula) rasul-Nya, sesungguhnya kami adalah orang-orang yang
berharap kepada Allah. (Tentulah yang demikian itu lebih baik bagi mereka).
Ditetapkan
Ada pun perkara yang termasuk dalam ruang lingkup
yang diterima dengan perasan senang hati (reda) itu ialah ketentuan-ketentuan
(qadar) yang sudah ditetapkan Allah untuk setiap orang atau sesuatu bangsa.
Ketentuan-ketentuan itu yang umumnya disebut
takdir pada asasnya melibatkan dua perkara. Pertama berupa nikmat yang pasti
akan diterima manusia dengan perasaan senang dan dengan penuh kegembiraan dan
kedua merupakan bencana (musibah yang pelbagai bentuk).
Ketika kita ditimpa bencana, sudah tentu kita
akan mengeluh, sedih dan berkata-kata dalam hati mengapa musibah itu menimpa ke
atas diri. Sikap seumpama ini termasuk dalam kategori tidak redha menerima
takdir ketentuan Ilahi.
Walhal dalam Islam dianjurkan agar kita bersikap
seperti yang disabdakan oleh Nabi SAW yang bermaksud: Apabila sesuatu
musibah menimpa engkau, maka janganlah engkau berkata, ''Kalau (tadinya) aku
berbuat begitu tentulah jadinya akan begini." Tetapi katakanlah, ''Allah
telah mentakdirkan yang demikian dan apa-apa yang dikehendaki- Nya, Dia
perbuatkan." Ucapan "kalau- kalau" itu hanyalah membukakan
peranan syaitan. (Riwayat Muslim).
Sikap reda itu haruslah ditunjukkan, baik ketika
menerima nikmat mahupun ketika ditimpa musibah. Seorang ahli tasawuf wanita
yang terkenal iaitu Rabiatul Adawiyah, ketika ditanyakan orang, apakah
ciri-ciri seorang hamba yang reda terhadap Tuhannya, beliau menjawab, "Apabila
kegembiraannya menerima musibah serupa dengan kegembiraannya ketika menerima
nikmat."
Dalam al-Quran telah disebut tidak kurang
daripada 70 kali perkataan-perkataan yang mengandungi maksud reda. Pada
umumnya, ia mempunyai kaitan dengan masalah iman, amal soleh, kebajikan dan
nilai utama yang lainnya.
Malah sumber daripada sikap reda itu ialah iman,
sehingga semakin kuat dan tebal iman seseorang semakin mantap pula sikap reda
yang bersemi di dalam jiwanya.
Allah SWT amat murka terhadap orang-orang yang
tidak reda kepada ketentuan-Nya. Begitu rupa kemarahan Tuhan itu, sehingga
Allah mempersilakan supaya perkara yang bersangkutan mencari Tuhan yang lain.
Hal ini dijelaskan dalam satu hadis Qudsi yang
menyatakan, Barang siapa yang tidak sabar terhadap ujian-ujian-Ku dan tidak
bersyukur kepada nikmat-nikmat-Ku dan tidak reda kepada ketentuan-ketentuan-Ku,
maka hendaklah ia mencari Tuhan yang lain selain daripada Aku.
Menurut huraian ahli-ahli tafsir, ada tiga
keistimewaan yang akan dihayati oleh orang yang bersikap reda iaitu yang
pertama akan selalu mendapat petunjuk (hidayah) Allah.
Kedua ialah akan memperoleh keselamatan dan
kebahagiaan hidup dan ketiga adalah senantiasa disenangi Allah.
Dalam kehidupan dan perjuangan seorang Islam,
sikap reda itu adalah tahap terakhir yang harus diterima setelah terlebih
dahulu melakukan usaha (ikhtiar) dengan segala kemampuan. Kalau dia menghadapi
masalah di mana dia harus memilih antara dua alternatif yang sama kuat, maka
hendaklah dia berhubungan dengan Allah SWT dengan melakukan solat Istikharah
supaya dicondongkan hatinya memilih yang lebih baik.
Kalau pilihan atau keputusan itu sudah ada
meskipun buruk dan tidak sesuai dengan harapan, dia tetap menerima ketentuan
itu dengan sikap yang reda.
Di sinilah terletak kebahagiaan bagi seorang
Islam, seperti yang dijelaskan dalam satu hadis diriwayatkan Al-Bazar yang
bermaksud: Kebahagiaan manusia ialah memohon pilihan kepada Tuhannya dan
bersikap reda terhadap ketentuan (qada) tersebut. Tanda dari kecelakaan manusia
ialah meninggalkan usaha istikharah (memohon pilihan) dan tidak reda terhadap
ketentuan (yang diterimanya).
Dr. Yusuf Qaradawi menyatakan bahawa seorang
Islam harus bersikap reda terhadap perkara iaitu reda terhadap diri sendiri dan
Tuhannya, reda terhadap alam dan hidup, reda terhadap takdir dan reda terhadap
rezeki yang dikurniakan Allah SWT.